Owocowa Kraina >> Owoce >> O owocach

O owocach:

  • Jabłko

    Żywieniowcy  zalecają by  każdego  dnia zjeść przynajmniej jedno  jabłko  !!! Najlepiej ze skórką, bo  to  w niej znajduje się najwięcej witaminy C, A  i witamin z grupy  B. Jabłko  bogate jest w potas, magnez, fosfor i  wapń. Zawiera również pektyny, polifenole i  olejki  eteryczne, a także duże ilości  błonnika korzystnie wpływającego  na przemianę materii. Między  innymi  dlatego  jabłko  stało  się niezastąpionym elementem diet.  Jabłka regulują procesy trawienne, doskonale wpływają na pracę jelit, wątroby, oczyszczają organizm ze szkodliwych substancji. Mają korzystny wpływ na kondycję włosów, paznokci oraz poprawiają stan dziąseł. Mają właściwości antynowotworowe, przeciwbakteryjne i  przeciwwirusowe, wzmacniają układ odpornościowy, obniżają ciśnienie krwi oraz poziom złego  cholesterolu. Chciałoby  się  podsumować, że jabłka są dobre na wszystko. Poleca się je szczególnie osobom osłabionym, cukrzykom, cierpiącym na zaparcia oraz palaczom. Zatem jedzmy  ich  jak najwięcej, tym bardziej, że uprawiane są w tylu  odmianach, że każdy  może  wybrać dla siebie te najlepsze.

  • Gruszka

    Gruszka zawiera witaminy: A, C oraz witaminy  z grupy  B, składniki mineralne  jak: potas, fosfor, wapń, magnez oraz wiele związków bioaktywnych: kwasy owocowe, polifenole, garbniki. Co należy podkreślić, gruszka to owoc zawierający również jod, pozytywnie wpływający  na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy ! Z pozostałych  właściwości, gruszka szczególnie wpływa na oczyszczanie organizmu, wiąże  toksyny i  metale  ciężkie, pomagając wydalić je z organizmu,  korzystnie wpływa na  perystaltykę jelit i  poprawia trawienie. Gruszki  poleca się osobom cierpiącym na zaparcia, zapalenie dróg moczowych oraz   narażonym na osteoporozę.

  • Banan

    Zawiera mnóstwo cennych  składników mineralnych: magnez, potas, wapń, selen, fosfor i wiele witamin: A, C, E i witaminy z grupy B oraz karotenoidy ( związki bioaktywne). Bogactwo cennych  składników sprawia, że banany  znane są ze swych  leczniczych  właściwości m.in. działają uspokajająco, zapobiegając nadciśnieniu, poprawiają krążenie krwi, regulują pracę układu pokarmowego i wydalniczego, wzmacniają odporność. Szczególnie polecane dzieciom oraz osobom pracującym umysłowo i aktywnym  fizycznie.

  • Kiwi

    Kiwi to  bomba witaminowa. Obok witamin  A, E, K i  witamin  z grupy B, zawiera rekordowe ilości  witaminy C. Jest  bogate  również w cenne  składniki mineralne jak: potas, wapń, żelazo. To owoc idealny  dla uczniów, studentów i  osób pracujących umysłowo, z uwagi  na  wysoką zawartość magnezu. Zjadanie jednego kiwi dziennie  może zbawiennie wpłynąć na naszą kondycję. Wzmocni  system immunologiczny, usprawni przemianę materii, poprawi stan naczyń krwionośnych, zapewni  dobrą pracę mięśni, pomoże w walce ze stresem oraz poprawi zdolność koncentracji. Regularne spożywanie zmniejszy  ryzyko  zachorowania na nowotwory oraz opóźni  procesy  starzenia się. Czy można chcieć więcej ? Nie pozostaje nic innego, jak włączyć kiwi do  codziennej  diety.

  • Brzoskwinia

    Pochodzi  z Chin. Jest  cennym źródłem błonnika pokarmowego, witamin A, C oraz witamin z grupy  B. Zawiera wiele składników mineralnych  jak: potas, fosfor, wapń, magnez oraz związki  bioaktywne – karotenoidy. Brzoskwinia ma właściwości zasadotwórcze, oczyszczające, a nawet lekko przeczyszczające, wspomaga pracę jelit i  reguluje gospodarkę wodną organizmu. Działa również uspokajająco, pomaga radzić sobie ze stresem, a nawet ma właściwości  antynowotworowe. Polecane są dzieciom, młodzieży oraz osobom starszym i rekonwalescentom.

  • Śliwka

    Owoc doskonały zarówno wtedy kiedy jest zerwany prosto  z drzewa, ale również idealny do przetworów, ciast, deserów, knedli, mięs i  wielu innych potraw i napojów. I bardzo  słusznie, bo  to  bardzo  wartościowy owoc. W szczególności jeśli pochodzi z lokalnych upraw. Śliwka najbardziej znana jest  ze swych  właściwości przeczyszczających. Pomaga walczyć z zaparciami, poprawia trawienie i jest  sycąca, dlatego  jest idealna dla osób na diecie. Wystarczy  zjeść  kilka śliwek dziennie, by  wspomóc organizm w walce ze zbędnymi kilogramami. Zawiera wiele witamin tj. A, C, E oraz witaminy  z grupy B. Ponadto  bogata jest  w potas, wapń i  żelazo oraz  polifenole.  Z dobrych  właściwości  śliwek, obok wcześniej wymienionych, należy wymienić działanie   uspokajające, wspomagające leczenie nadciśnienia. Śliwki  poprawiają również zdolność koncentracji, wzmacniają odporność i  mają działanie przeciwnowotworowe.

  • Truskawka

    Jedno  z ulubionych owoców Polaków. Przepyszna, słodka i  bardzo  aromatyczna, jest  niekwestionowanym symbolem lata. Zawiera wiele witamin: A, C, E, oraz witaminy  z grupy  B, składniki  mineralne jak potas, fosfor, wapń i  magnez, związki bioaktywne: flawonoidy i antocyjany. Mają szereg właściwości  leczniczych, m.in. wzmacniają układ immunologiczny, wspierają pracę wątroby, jelit  i mięśni, obniżają ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu, wzmacniają kości i  zęby  oraz oczyszczają organizm. Ponadto podobnie jak ananasy truskawki zawierają bromelinę tj. enzym wspomagający trawienie białek ! A na koniec nie sposób nie wspomnieć o  zawartości  manganu  w truskawkach, który istotnie wpływa na zwiększenie libido.  Ach!  Oby do lata …

  • Winogrono

    Soczyste jagody winorośli właściwej. Uprawiane od tysięcy lat w bardzo wielu  odmianach od jasnych po ciemne.  Ważne jednak, by  częściej wybierać te o ciemnych  jagodach, gdyż są zdrowsze od jasnych. Winogrona zawierają witaminy: C, E i  witaminy  z grupy  B, ponadto potas, wapń, magnez oraz wiele związków bioaktywnych jak: polifenole, kwasy organiczne, garbniki, olejki eteryczne. Winogrona poleca się reumatykom, osobom przemęczonym, chorującym na: miażdżycę, osteoporozę, a także kobietom w ciąży i sportowcom.

  • Malina

    Cieszy się ogromną popularnością w naszym kraju, bo to nie tylko jeden z najsmaczniejszych owoców, ale posiada również uznane od pokoleń właściwości lecznicze. Krzewy malin nie są wymagające w uprawie, a dają nie tylko pyszne owoce, ale również cenione w lecznictwie liście. np. w medycynie ludowej okłady z liści malin stosuje się w przypadku schorzeń skóry, a napary z liści działają rozkurczowo, przeciwbakteryjnie i moczopędnie. A co do owoców, posiadają mnóstwo witamin: A, C, E, PP i z grupy B, ponadto są bogate w potas, fosfor, wapń, magnez i żelazo, a do tego zawierają cenne polifenole, karotenoidy i antyoksydanty. Takie nagromadzenie wartościowych składników sprawia, że maliny świetnie wzmacniają układ odpornościowy, obniżają ciśnienie krwi, działają uspokajająco, przeciwdziałają miażdżycy, anemii, a nawet starzeniu się, korzystnie wpływają na procesy trawienne i wzrok. ieszy się ogromną popularnością w naszym kraju, bo to nie tylko jeden z najsmaczniejszych owoców, ale posiada również uznane od pokoleń właściwości lecznicze. Krzewy malin nie są wymagające w uprawie, a dają nie tylko pyszne owoce, ale również cenione w lecznictwie liście. np. w medycynie ludowej okłady z liści malin stosuje się w przypadku schorzeń skóry, a napary z liści działają rozkurczowo, przeciwbakteryjnie i moczopędnie. A co do owoców, posiadają mnóstwo witamin: A, C, E, PP i z grupy B, ponadto są bogate w potas, fosfor, wapń, magnez i żelazo, a do tego zawierają cenne polifenole, karotenoidy i antyoksydanty. Takie nagromadzenie wartościowych składników sprawia, że maliny świetnie wzmacniają układ odpornościowy, obniżają ciśnienie krwi, działają uspokajająco, przeciwdziałają miażdżycy, anemii, a nawet starzeniu się, korzystnie wpływają na procesy trawienne i wzrok.

  • Pomarańcza

    Symbol luksusu w mrocznych czasach komunizmu stał się z czasem bardzo popularnym składnikiem diety Polaków. Nie bez przyczyny! Ta istna bomba zdrowotna zawiera duże pokłady beta-karotenu, błonnika oraz witamin z grupy B i C. W zimowe czy wiosenne dni, kiedy organizmowi brakuje odżywczych składników z owoców i warzyw sezonowych, pomarańcze są świetnym rozwiązaniem na zachowanie zdrowia i ochronę przed infekcjami.  Pomarańcze wniosą do biura trochę tak potrzebnego w zimowe dni słońca.

  • Mandarynka

    Niezależnie czy bardziej smakuje sucha czy soczysta -każdy zna jej smak i zapach. Mandarynka to popularna przekąska i cenne źródło witamin. Jest słodsza od większości owoców cytrusowych, nie ustępując im pod względem mikroskładników. Mandarynka skutecznie wzmocni układ odpornościowy dzięki  dużej zawartości witaminy C. Ponadto hamuje proces starzenia się komórek, co ma pozytywny wpływ na długość życia każdego z nas.

  • Nektarynka

    Słodka kuzynka brzoskwini, różniąca się od niej gładką skórką oraz brakiem mikro włosków. Pozytywnie działają na układ krwionośny, zmniejszając ciśnienie tętnicze i pozytywnie działając na serce. Zawierają duże pokłady magnezu, który jest skutecznym „odstresowywaczem” dlatego kosz pełen świeżych owoców w firmie pozwoli obniżyć stres pracowników. Co zrobić kiedy terminy gonią, a czasu brakuje? Najlepiej zjeść nektarynkę.

Owocowe co nieco

Zobacz więcej
Zamknij