Owocowa Kraina >> Owoce z dużą ilością pierwiastków

Owoce z dużą ilością pierwiastków

Potas, sód, wapń, magnez, czy też fosfor są jednymi z podstawowych pierwiastków, które każdy z nas musi dostarczać wraz z pożywieniem. Ich niedobory wpływają bardzo negatywnie na funkcjonowanie szczególnie układu nerwowego, mięśniowego oraz serca.

Znaczenie w diecie

Dorosły człowiek powinien spożywać każdego dnia minimum 2000 do 3000 mg potasu. Prawidłowo zbilansowana dieta pozwala w pełni pokryć to zapotrzebowanie i nie jest konieczne wspomaganie się za pomocą dostępnych w aptekach suplementów diety. Te ostatnie powinny być zarezerwowane dla pacjentów cierpiących na schorzenia związane z nadmierną ucieczką potasu z organizmu.

Większość osób uważa, iż banany są najlepszym źródłem potasu. Oczywiście, owoce te są bardzo bogate w ten pierwiastek (blisko 395 mg potasu na 100 gramów). Istnieją jednak inne słodkie dary natury, które są większymi „bombami witaminowymi i potasowymi”. Tak więc owoce bogate w potas to między innymi suszone morele (1666 mg na 100 gramów produktu), figi (938 mg na 100 gramów produktu), czy też arbuzy (641 mg na 100 gramów produktu).

Zdrowie na talerzu

Naturalne słodkości są także doskonałym źródłem antyoksydantów, witamin oraz wielu niezbędnych pierwiastków. Przykładowo, banan w 100 gramach zawiera 33 mg magnezu (dzienne zapotrzebowanie to około 300 mg), 5 mg wapnia (dzienne zapotrzebowanie to około 1000 mg), czy też 22 mg fosforu (dzienne zapotrzebowanie to około 700 mg). 100 gramów awokado jest źródłem 29 mg magnezu, 12 mg wapnia oraz 52 mg fosforu. Ciekawą propozycją jest również rabarbar. Surowy zawiera w 100 gramach 86 mg wapnia, 12 mg magnezu, czy też 14 mg fosforu.

Żaden pojedynczy owoc nie pokryje pełnego zapotrzebowania osoby dorosłej na wszystkie minerały. Stąd też do diety należy włączać różne słodkie dary natury i łączyć je z innymi składnikami (warzywami, ziarnami, czy też mięsami). Co warte jeszcze zaznaczenia, należy pamiętać, iż owoce zawierają w swoim składzie także dużą ilość fruktozy. Spożywanie tego cukru w dużych ilościach może mieć negatywne skutki. Szczególnie tyczy się to osób, które mają problemy z nadmiarem kilogramów oraz cierpiących na cukrzycę.

Zamknij