Owocowa Kraina >> Jakie wartości odżywcze posiada gruszka?

Jakie wartości odżywcze posiada gruszka?

Gdy jesienią w zasięgu wzroku pojawi się smakowita bera lub klapsa, nie powinniśmy odmawiać tej drobnej przyjemności swojemu podniebieniu. Gruszki są przepyszne, ale kryją w sobie również mnóstwo składników ważnych z punktu widzenia zdrowia i kondycji ludzkiego organizmu. Co więcej, kilka z nich trudno znaleźć w innych owocach.

Sprzymierzeniec tarczycy

Pierwszą niespodzianką, która kryje się w miąższu gruszki, jest spora dawka jodu. Ten niezbędny pierwiastek, który dziś otrzymujemy z jodowaną solą kuchenną, przez wieki dostępny był głównie dzięki rybom i właśnie gruszkom. Jod jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy, a że nie możemy odłożyć jego zapasu w organizmie, powinniśmy dbać o jego regularną dawkę w diecie.

Gruszka – prawdziwe wsparcie dla mózgu człowieka

Dokonująca się dzięki niemu synteza hormonów tarczycy ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Możemy do tej układanki dodać bor, inny pierwiastek, bez którego praca komórek nerwowych nie byłaby wystarczająco wydajna. Dzięki temu zestawowi gruszka okazuje się produktem typu superfoods, ze specjalnym przeznaczeniem dla utrzymania procesów zachodzących w mózgu i układzie nerwowym. Formuła J+B wystarczy, by uznać gruszki za wyjątkowe owoce – ale to jeszcze nie wszystko.

Potas, czyli wspomaganie wydalania i krążenia

Kolejnym punktem na tablicy Mendelejewa, którego źródłem jest gruszka, będzie potas. Odpowiedzialny między innymi za wydalanie sodu przez nerki, wspomaga pracę układu moczowego. Przydaje się również w walce z nadciśnieniem, a co za tym idzie – zapobiega udarowi mózgu. Mamy więc kolejny argument przemawiając za dobroczynnym wpływem na stan nie tylko intelektu, ale również sprawności neurologicznej i motorycznej.

Wzbogaca i nie tuczy

Na koniec zostawiliśmy równie ważne informacje dla naszego zdrowia. Przeciętna gruszka w 100 g miąższu zawiera aż 4,3 mg witaminy C, jest bogata także w niacynę, kwas foliowy, wapń i magnez, a więc mikroelementy, które powinniśmy dostarczać codziennie do naszego organizmu. Wbrew pozorom słodka gruszka wcale nie odpowiada za przyrost w obwodzie – zawiera jedynie ok. 9 proc cukrów prostych w 100 g, dzięki czemu wartość takiej porcji nie przekracza 60 kcal.

Zamknij