Owocowa Kraina >> Jakie owoce są bogate w potas

Jakie owoce są bogate w potas

Potas to pierwiastek, który w organizmie bardzo ważne funkcje. Pomaga kontrolować w organizmie ilość wody oraz odpowiada za utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi poprzez jego obniżanie. Dzięki potasowi komórki mogą przekazywać sobie impulsy elektryczne, potas wpływa również na napięcie mięśni.

Potas – jaką pełni funkcje w organizmie?

Potas należy do grupy elektrolitów w naszym organizmie. Oprócz niego grupę też tworzą sód, magnez i wapń. Elektrolity kontrolują prace mięśni, odpowiadają min. za pracę serca. Potas bierze udział w budowaniu mięśni oraz pomaga utrzymać prawidłową masę mięśniową. Wpływa pozytywnie na koncentrację i zdolność logicznego myślenia. Zapotrzebowanie na potas jest zależne od wieku. Dzieci powinny przyjmować około 1000 mg tego pierwiastka, a zapotrzebowanie dorosłych to ok 2000-3000 miligramów.

Niedobór potasu może wystąpić w przypadku długotrwałych wymiotów, biegunki oraz przy chorobach nerek. Wypłukiwanie potasu z organizmu powodują również środki moczopędne oraz radykalna dieta odchudzająca. Może też być skutkiem ubocznym stosowania niektórych leków. Gdy potasu brakuje w organizmie, mogą wystąpić skurcze, obrzęki, może pojawić się senność, podenerwowanie, zmęczenie, przyspieszona praca serca.

Aby uzupełnić potas należy jeść składniki, które są bogate w ten pierwiastek. Dobrym źródłem potasu jest mięso, ryby, warzywa i owoce. Warzywa zawierające potas to brokuły, groch, fasola, pomidory, ziemniaki i dynie.

Owoce bogate w potas to banany, kiwi, pomarańcze, grejpfruty, mandarynki, śliwki, morele. Według badań stwierdzono, że właśnie banan jest największym źródłem tego potrzebnego pierwiastka. Niedawno stwierdzono, że równie dobrym źródłem potas jest arbuz. Inne bogate w potas owoce to morele, winogrona i figi, głównie suszone. Dużo tego składnika zawiera również avocado. Potas znajdziemy również w ananasie, agreście, brzoskwiniach, porzeczkach, jabłkach oraz kiwi

Potas nie występuje w produktach mocno przetworzonych, nie ma go też w cukrach i tłuszczach.

Zamknij