Owocowa Kraina >> Jakie owoce są bogate w potas i dlaczego warto je jeść?

Jakie owoce są bogate w potas i dlaczego warto je jeść?

Zbilansowana dieta każdego człowieka powinna bazować nie tylko na spełnieniu wymogów zapotrzebowania kalorycznego, ale też dostarczeniu organizmowi odpowiednich ilości poszczególnych składników. Pełnią one różne role w ciele człowieka, często regulując działanie konkretnych układów czy narządów. Cennym źródłem wielu elementów są owoce. Które z nich obfitują w potas i dlaczego ten pierwiastek jest tak istotny?

Rola potasu w organizmie

Choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę – potas jest jednym z najważniejszych składników mineralnych dla ludzkiego organizmu. Jest to element niezbędny do prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego oraz mięśni człowieka. Pomaga on w wydalaniu sodu, odpowiadającego za występowanie nadciśnienia tętniczego. Kontrolując ciśnienie krwi sprawia też, że mózg jest dotleniony, więc poprawia się poziom koncentracji oraz możliwość logicznego myślenia. Oprócz tego pierwiastek ten reguluje pracę nerek oraz gospodarkę wodną organizmu. Jego niedobór staje się dość powszechną dolegliwością, gdyż obecnie spożywa się wiele przetworzonych produktów, które nie posiadają tego składnika. Skutkuje to skurczami mięśni oraz przyspieszeniem akcji serca, a ogólny wpływ na funkcjonowanie człowieka jest taki, iż czuje się on senny oraz apatyczny. Rozwiązaniem mogą być suplementy z tym właśnie pierwiastkiem, lecz lepiej sięgać po potas w owocach, warzywach oraz innych pokarmach, gdyż będzie on łatwiej przyswajalny.

Owoce świeże i suszone

Nie od dziś wiadomo, że owoce są bogatym źródłem wielu witamin, ale również pierwiastków, więc oprócz warzyw powinny stanowić ważną część codziennej diety. Spora zawartość potasu znajduje się w bananach, które są bardzo cenione również pod względem smakowym oraz zaspokajania głodu, co sprawia, iż doskonale sprawdzają się jako przekąska. Znaczną dawkę tego składnika mineralnego dostarczą także melon, agrest, ananas, brzoskwinia czy porzeczka. Warto zwrócić też uwagę na owoce suszone, które również będą doskonałym źródłem potasu. Mogą to być śliwki, morele, figi, daktyle czy rodzynki.

Zamknij