Owocowa Kraina >> Co zyskamy jedząc gruszki?

Co zyskamy jedząc gruszki?

Dobroczynne właściwości gruszek, znane były już w starożytności. Utalentowany rzymski lekarz Claudius Galenus (Galen), zalecał spożywanie gruszek, przy chorobach przebiegających z gorączką. Pieczone gruszki stosowano w celu łagodzenia dolegliwości trawiennych. Smażone polecano przy problemach układu krążenia.

Obecnie mamy wiele odmian gruszek, które różnią się soczystością, smakiem, zapachem, barwą skórki. Ciekawy smak i aromat gruszek, zawdzięczamy obecności cukrów, głównie fruktozy, kwasu jabłkowego, cytrynowego, pektynom, garbnikom z przewagą taniny i zawartym w nich olejkom eterycznym. Walory smakowe, jak i wartość odżywcza gruszki, są wskazaniem do włączenia do diety tego niezwykłego owocu. Ze względu na niski indeks glikemiczny z powodzeniem mogą być spożywane przez osoby chore na cukrzycę lub zmagające się z problemem insulinoopornosci.

Prozdrowotny wpływ gruszek na zdrowie:

  • Zawierają błonnik, który pobudza perystaltykę jelit, przeciwdziała zaparciom. W nadmiarze mogą wywołać biegunkę. Pieczone gruszki łagodzą dolegliwości trawienne. Cierpkie odmiany gruszek, dzięki zawartości dużej ilości garbników, leczą biegunki.
  • Działają przeciwzapalnie, dzięki obecności między innymi witaminy C. Stosowane zwłaszcza w formie wywaru z liści, pomagają w schorzeniach dróg moczowych, kamicy nerkowej, zapaleniu pęcherza moczowego i gruczołu krokowego.
  • Pomagają w leczeniu infekcji, łagodzą kaszel.
  • Łagodzą bóle głowy.
  • Pomagają obniżyć ciśnienie krwi, dzięki obecności potasu i magnezu. Poprawiają pracę serca, likwidują bolesne skurcze mięśniowe, niwelują zmęczenie.
  • Uszczelniają naczynia krwionośne, dzięki obecności witaminy P i K.
  • Zawierają witaminy z grupy B. Ogromne znaczenie ma obecność kwasu foliowego szczególnie ważnego u kobiet w ciąży, zapobiega powstawaniu wadom cewy nerwowej u dziecka.
  • Źródło cennego pierwiastka – boru, który zapobiega odkładaniu się wapnia w tkankach miękkich, wzmacnia kości, stawy i szkliwo nazębne, reguluje funkcję hormonów płciowych zwłaszcza estrogenów i testosteronu, poprawia pamięć, koncentrację uwagi. Bardzo pomocny w zapobieganiu osteoporozy.
  • Pobudzają perystaltykę jelit, dzięki obecności błonnika, przeciwdziałają zaparciom, oczyszczają jelita ze złogów, toksyn, pomagają przez to zasiedlić się pożytecznym bakteriom jelitowym.
  • Okłady ze skórki gruszek pomagają łagodzić trądzik, owrzodzenia i trudno gojące się rany.
  • Stosowane w formie maseczek na twarz – zmiękczają, nawilżają, oczyszczają skórę.

Jedzmy zatem gruszki, pomogą nam cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Sok uzyskany dzięki wyciskarce wolnoobrotowej, pozwoli na wchłonięcie przez organizm znacznie większej ilości wartości odżywczych. Dodatek gruszki do sałatek, potraw mięsnych, uatrakcyjni danie i doda słodkiego akcentu. Warto wprowadzić gruszki już w okresie niemowlęcym w formie deserku.

Zamknij